De definitie van Digital Marketing
Laten we voorop stellen. Je moet “wat” met marketing. Maar marketing komt in allerlei vormen en maten. Denk aan de vier P’s (product, plaats, positionering, prijs en niet perse in die volgorde want dat weet ik niet meer but who cares?). Denk ook aan Social Media en de welbekende micro- en macro influencers. Simpelweg ergens aanwezig zijn is al marketing en dat aanwezig zijn kan zowel online als offline.
Digital Marketing… Zo’n term waar je het onderhand Spaans benauwd van krijgt. In deze blog leg ik je uit dat je gewoon kan blijven ademen.
Wat is Digital Marketing?
Wat is het?
Wat doet het?
Wat moet ik ermee?
*insert krekel geluid*
Digital marketing laat zich bijna vrijuit vertalen naar online marketing. In mijn ogen is dat echter niet helemaal waar. Online marketing is namelijk te beperkend. Voorbeelden zijn Facebook, Instagram en een website. Maar ook SEO, chatbots en contentmanagement. Digital marketing daarentegen omvat meer dan dat. Het is de combinatie van zowel online als offline aanwezig zijn en deze naadloos op elkaar laten aansluiten.
Maar dan zijn we er nog niet…
Digital Marketing is nóg meer
Je business is misschien wat je doet maar, wie jij bent is hoe je dat doet. Geen zorgen, we gaan het niet hebben over je ‘waarom’ 😉 Wie jij bent maakt jouw business. De één wat chaotischer dan de ander. De ander weer wat meer gestructureerd. Deze factoren spelen allemaal mee in hoe jij marketing inzet. Jij ja… dus hup met de billen bloot! Ook dat is in mijn ogen een onderdeel van Digital Marketing: jezelf laten zien.
Dat heet met een mooi woord Personal Branding
Personal Branding is jezelf online zo laten zien dat het overeenkomt met wie jij offline bent. Jij “bent” namelijk je bedrijf. Mensen doen business met jou om wie jij bent en hoe dat terug te zien is, zowel online als offline. Als dat niet met elkaar matcht, kom je niet authentiek over en doe je aan Losse-Flodders-Marketing.
Met Familie Flodder wil niemand business doen.
Dat is in mijn ogen de definitie van Digital Marketing.
No Comments